Elke klas heeft een mentor. De mentor geeft wekelijks enkele vakken en een mentorles aan zijn/haar klas. Daarnaast volgt de mentor de totale ontwikkeling van alle leerlingen in zijn/haar klas. In de mentorlessen gaat het over groepsvorming, leren leren en het plannen van schoolwerk. Ook voert de mentor regelmatig persoonlijke gesprekken met de leerlingen in zijn/haar klas. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, de ouders/verzorgers en andere docenten die les aan zijn/haar klas geven. Klik hier voor een overzicht van de mentoren per klas.
Ontwikkelingsperspectiefplan
Het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van de leerling beschrijft het ontwikkelingsperspectief en wat de leerling nodig heeft om die te bereiken. Een aantal keer per jaar bespreekt de mentor met de leerling en ouders/verzorgers of het OPP nog aansluit bij de behoeften van de leerling en/of het gestelde ontwikkelingsperspectief. Indien relevant wordt het plan aangepast.
Dyslexie & dyscalculie
Leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie komen in aanmerking voor extra faciliteiten. Tijdens toetsen kunnen leerlingen extra tijd of de toetsen voorgelezen krijgen. Tijdens de examens kunnen leerlingen naast extra tijd, aangepaste examens krijgen met spraaksynthese.
Dyslectische leerlingen die veel moeite hebben met lezen kunnen een training krijgen in het gebruik van het programma Kurzweil 3000. Bij de examens kan gebruik worden gemaakt van het gesproken woord (audio).
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is een doorlopend proces, dat al start in de eerste klas. LOB is erop gericht om de zelfkennis van de leerlingen te vergroten en te verbeteren. De leerling leert zijn eigen kwaliteiten te (ver-)kennen en ontdekt wat hij/zij leuk vindt. Dit helpt om een aan het einde van leerjaar 2 een passende keuze te maken voor een profiel.
Vanaf de eerste klas krijgen de leerlingen profielwerktijd. In deze lessen maken de leerlingen kennis met de verschillende beroepsrichtingen. Zo ontdekken ze wat hen aanspreekt en wat hun talenten zijn. Vanaf leerjaar drie maken de leerlingen nader kennis met vervolgopleidingen die aansluiten bij hun profiel. Natuurlijk vormen de ontwikkeling, talenten en interesses van de leerling hierin de basis.
Ze worden hierin continu begeleid door de mentor en de decaan. Uiteindelijk leidt dit bij de leerling tot het maken van een bewuste keuze voor een vervolgopleiding. Op het MOTION Beweeg College betrekken we ouders/verzorgers actief bij het LOB. Daarvoor gebruiken wij initiatieven als een beroepenmarkt en voorlichtingsavonden. De school kan ouders/verzorgers ook inschakelen als keuzekenner, gastspreker of stageverlener.
Zorgteam & (Flex)ZorgAdviesTeam
Het kan zijn dat de leerling ondersteuning of begeleiding nodig heeft, die de mentor niet kan bieden. In dat geval neemt de mentor contact op met het zorgteam.
Het zorgteam bestaat uit: de zorgcoördinator, schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige en de begeleider onderwijszorg (BOZ) vanuit het Samenwerkingsverband. Het zorgteam overlegt welke hulp het beste geboden kan worden. Soms kan de hulp op school worden gegeven, maar het kan ook zijn dat er hulp van buiten de school nodig is.
In dat geval gaan we in gesprek met het flexibele Zorgadviesteam (FlexZAT). Dit team bestaat uit schoolmaatschappelijk werk, jeugd- en gezinshulp, de adviseur passend onderwijs van het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar en de zorgcoördinator. Naast het FlexZat is er ook een regulier ZorgAdviesTeam overleg (ZAT). Hierbij sluiten ook de teamleiders, schoolagent en Jeugd Gezondheidszorg aan.
De mentor informeert ouders/verzorgers als de school hun kind in het (Flex)ZAT wil bespreken. De terugkoppeling aan ouders/ verzorgers wordt gedaan door de mentor of zorgcoördinator.
De zorgcoördinator is mw. F. Razab-Sekh
Passend onderwijs
Elke school heeft een zorgplicht. Dat betekent dat elke school – voor leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben – moet zorgen voor een zo passend mogelijke onderwijsplek. Dit kan een plek zijn op de eigen school of op een andere school als deze de leerling beter kan ondersteunen.
Onze school maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Zoetermeer (www.swvzoetermeer.nl). De scholen binnen dit samenwerkingsverband hebben samen afspraken gemaakt over het ondersteuningsaanbod. Deze afspraken moeten ertoe leiden dat er voor elke leerling een passende school is, die de ondersteuning kan bieden die nodig is. Het is belangrijk dat de school en de ouders/verzorgers in de uitvoering samenwerken. Bundeling van kennis en ervaring komt de leerling ten goede.
Een volledige beschrijving van ondersteuningsaanbod staat beschreven in het school-ondersteuningsprofiel (SOP).
Meldcode kindermishandeling
Ter versterking van de aanpak van kindermishandeling geldt voor de school de Wet Meldcode. Het doel van de meldcode is dat sneller en adequater wordt ingegrepen. De meldcode geeft via een stappenplan aan hoe te handelen bij signalen zijn die kunnen duiden op huiselijk geweld of kindermishandeling.
Meldcode kindermishandeling
Anti pestprotocol